Boeing 787 Popis
Boeing 787Boeing 787 nazývaný také Dreamliner je poslední očekávaný dopravní letoun společnosti Boeing, využívající mnoha technických vylepšení oproti starším modelům. Dreamliner má nahradit stávající modely Boeing 757 a Boeing 767 a současně také konkurenční Airbus A300 a Airbus A310. Zároveň má tvořit konkurenci očekávanému Airbusu A350. Boeing jej zatím nabízí ve čtyřech variantách, které mají být uvedeny do provozu mezi roky 2008 až 2013. Cena by se měla pohybovat mezi 146 mil. až 200 mil. USD za kus. Letoun bude mít střední kapacitu (podle verzí 210–330 míst[1]) a bude určen na střední a dlouhé tratě. Již v současnosti má firma mnoho objednávek (např. u Virgin Atlantic Airways), jejichž uspokojení ji zaměstná na několik let dopředu. Jen ke konci roku 2007 jich bylo 802,[2] což z něj dělá jeden z nejžádanějších letounů současnosti. Konkrétně nejžádanější je verze 787-8Klady
Tento moderní materiál, který se začal používat při konstrukci automobilů a též hi-tech vojenské letecké techniky má oproti kovům řadu výhod: při zachování přibližně stejné pevnosti je znatelně lehčí a mnohem pružnější. Model 787 tak bude celkově lehčí a ne tak robustní konstrukce jako jiné modely. Spolu s hmotností letounu souvisí i očekávaná menší spotřeba paliva (odhaduje se 20 %[2]), což je v posledních letech deviza, která je pro letecké dopravce velice důležitá. (Konkurenční Airbus v této oblasti nad Boeingem ztrácí.)
[editovat] Zápory
Na druhou stranu, uhlíková vlákna jsou na rozdíl od kovů křehčí a v případě deformace (např. při leteckém neštěstí) se místo zkroucení a zbachratění (které se dá očekávat v případě hliníkové karoserie) roztříští. Druhou zatím nezodpovězenou otázkou, je odolnost letounu konstrukce z uhlíkových vláken vůči blesku, kdy zatímco kovová konstrukce se zachová jako Faradayova klec, uhlíková vlákna tuto schopnost nemají.
Defekty ve struktuře karoserie z uhlíkových navíc naneštěstí nemusejí být tak zřetelné jako v případě kovové konstrukce a namísto pravidelných vizuálních kontrol letounů by musely nastoupit procesy (např. na bázi sonografie), které jsou drahé, vyžadují nová zařízení a obsluhu a v některých případech nebudou možné bez rozebrání (částí) letounu.
[editovat] Stanovisko úřadů
Úřady jako Federal Aviation Administration si ve věci těchto otázek vyžádaly další testy[4], které s velkou pravděpodobností budou pro Boeing znamenat zdržení dodávek nejenom modelu 787 ale všech verzí, s konstrukcí z tohoto materiálu.
Boeing 787 | |
---|---|
Typ: | dopravní letoun |
Výrobce: | Boeing |
První let: | plánován na konec roku 2008 |
Cena za kus: | 787-3: 146–151.5 millionů $
787-8: 157–167 millionů $ 787-9: 189–200 millionů $ |
Varianty: | 787-3, 787-8, 787-9 |